MUSKELBILER BLIVER ELEKTRISKE HOS DODGE

Det er sjældent at vi koncentrerer os omkring de nye biler og bilproducenter, men den nye trend med at inddrage ældre klassiske biler samt tidligere bilhistorie i de nye produktionsbiler, får alligevel lidt opmærksomhed fra os.  Dodge har nemlig bekræftet at deres nye muskelbiler bliver 100% elektriske. Nu tænker I nok, hvorfor skriver de der vintage gutter nu om nye elbiler? Bare rolig det gør vi heller ikke. Vi vil tværtimod fokusere på at Dodge indfører Fratzog-logoet igen.

NYE MUSKELBILER FRA DODGE

Dodge har været nede i deres gamle arkiver, for at finde det nye logo til deres elektriske muskelbiler. Det er et logo, som de tidligere har benyttet sig af.
Det er et simpelt og historisk logo, der er kendes som "fratzog". Logoet blev brugt på udvalgte Dodge køretøjer mellem 1962 og 1975. Fratzog  blev aldrig brugt i reklamer, men i stedet på emblemer, badges og blev trykt på ejermanualer og servicemanualer.
Den første gang logoet blev brugt var på Dodge Polara 500 fra 1962. Logoet var også på Emils orange Dodge Coronet 500 fra 1967, hvor det var brugt på det originale rat, samt på servicehæftet der fulgte med bilen.

HVOR KOMMER FRATZOG FRA?

Introduktionen af ​​fratzog-logoet på Dodges biler fra 1960'erne faldt sammen med samarbejdet med Chryslers chefdesigner Elwood Engel, der trådte til hos Dodge i november 1961. Forud for 1962 Dodge-modellerne brugte Dodge "fremadrettet"-logoet fra chefdesigner Virgil Exners embedsperiode (1955 - 1961), som bestod af to horisontalt orienterede, sammenlåsende V-formede boomerang-motiver. I modsætning hertil bruger fratzog tre delta-formede former arrangeret i en ligesidet trekant, der fremkalder et højteknologisk rumfartstema.
Det specielle og mærkværdige navn? Ja det har vi ikke kunne finde oprindelsen på.

Fratzog-logoet blev efterfølgende integreret i designs af mange Dodge-produkter under det store ​​rumkapløb i USA. Fratzog blev et synonym for kraft, præcision og fremragende teknik. Det kunne findes på forskellige kølergitrer, hornknapper, c-stolpe-emblemer og bagdæksel-emblemer. Dodge ser mod en ny fremtid med elbiler og grønnere biler. De har dog valgt at genindføre det historiske logo, hvilket vi helt klart er fans af!

FRATZOG - SYMBOLET HAR BETYDNING

Under det originale fratzog-logo gennem 1960'erne og begyndelsen af ​​1970'erne blev muskelbilen født, Max Wedge (Chryslers Maximum Performance Wedge motor) og derefter 426 Hemi. Chrysler hjalp med at sætte mennesket på månen, og nogle af de mest yndefulde biler, der nogensinde er designet blev sat i produktion og trillede ind i indkørslerne hos almindelige mennesker som os.
Selvom Dodges EV Summit-videopræsentation kort omhandlede produktdetaljer, var der ingen tvetydighed om Dodges "nye" gamle logo (fratzog) og hvor det vil føre os hen. Stående som en vagt i konceptbilens gitter, minder den os om første gang, vi så den diamantlignende logo på gitteret 1966 Dodge Charger Street Hemi, og afgiver en stemning af at dette ikke er en bil, der skal spøges med.

Men nu mere til den moderne nyhed. Dodge EV Summit var forpligtelsen til at bringe en helelektrisk muskelbil på markedet inden 2024, og fratzog er dens kampflag. Mens Ford har valgt at gå den varme uklare rute med Mustang Mach-E, som er et træk, vi som mangeårige Mustang-entusiaster ikke forstår en s… af, så går Dodge lige i struben på alle os der elsker forbrændingsmotoren - Hvis du kan lide duften af brændt gummi, så tag et nummer og stil dig om bag i køen, fordi Dodge har muligvis din nye bil. Med det teknologiske fremskridt inden for batteriteknik, som sker på næsten daglig basis, er det på stående fod fuldstændig rimeligt at forvente en 1.000 hk muskelbil med firehjulstræk og en rækkevidde tæt på 500 miles.
Hvis du fangede de korte optagelser af slo-mo-firehjulsudbrænderen af ​​CGI-konceptbilen, er bindingen til det historiske fratzog-logo indlysende; Dodge kommer til at bestige det teknologiske Mount Everest, på samme måde som Chrysler Aerospace gjorde i 1965, da det konstruerede Apollo-programmets Saturn 1B-booster.

Næste
Næste

Angora restoration part 2