Den italienske Hot Rod

Vi har gennem tiden oplevet en række forskellige biler. Alt fra en lille original Fiat 500 til en mega tunet Chevrolet Camaro. Men dette besøg har dog været et, udover det sædvanlige.

Vintage Steel, Detomaso Pantera

Vi har denne gang fundet den perfekte blanding mellem en super bil fra Italien med amerikanske kræfter. Denne blanding gjorde at bilen i 1971 kunne køre fra 0-100 km/t på blot 5,5 sekunder og køre en 402 meter tid på 14,9 sek.

Hvis du ikke allerede har regnet den ud, så omhandler denne artikel om en vaskeægte 1971 De Tomaso Pantera.


Vi møder Heine og hans søn lidt uden for Slagelse, hvor der hurtigt går bilsnak i den. Vi har fundet to biltosser, hvor vi nok har mødt vores overmænd hvad angår passionen omkring biler. Vi tager et hurtigt kig på Heines grund, hvor minimum halvdelen af det er garager, hvor den ene er indrettet som ren mandehule. Snakken falder hurtigt på det unikum, i kan læse mere om her, men derudover den lange liste af biler han har ejet igennem tiden. I, vores læsere, er så heldige at Heine er indehaver af 4 ret unikke biler, hvilket betyder at i vil få en række flere artikler fra hans garage.

Detomaso Pantera, VintageSteel

Heine åbner garageporten, og den første bil vi lægger mærke til er den candy røde sportsvogn, som er parkeret med bagpartiet ud mod vejen, så man rigtig kan se de brede bagdæk der måler intet mindre end 335 mm. De fire afgangsrør er vendt lidt op mod himlen, og udsigten til indsugningen, der sidder bag nakkestøtterne, gør at man ikke i tvivl om, at den her bil er bygget til at kunne performe.

 Heine købte den flotte Pantera i april 2012 fra en De Tomaso forhandler i Orange, Californien. Den tidligere ejer købte bilen i 1972 på Hawaii og havde den frem til 2011, hvor han gik bort. Da Heine overtog Panteraen, fik han med det samme sendt den til et værksted i Nuevo i Californien, hvor bilen fik en ny lakering samt fik renoveret kabinen inden den kom til Danmark. Alt det mekaniske har Heine selv stået for. Det store kræftværk i Panteraen kommer fra en Ford 351 Cleveland, som efter en renovering og optimering er blevet til 408 cu.i. hvilket svare til 6,7 litter. Motoren yder 618HK og 784 Nm, hvilket virkelig kan mærkes når Heine trykker lidt på pedalen til højre. Til at overføre og holde styr på alle de kræfter er der en ZF Transaksel med ”Limited Slip” differentiale og 5 gears manuelle gearkasse på.

 

En Hot rod inden for superbiler 

Heines Pantera er blevet gennem renoveret og står utrolig flot i de mørkere efterårsfarver. En af de ting der gør Pantera til en unik bil er brugen af reservedele fra andre biler. Sæderne og ratstammen stammer fra en Ford Cabri, vippekontakterne i kabine kommer fra en Ford Cortina mark 1, baglygterne går igen hos Masaratti og Alfa Romeo og sidespejlene er fra en 1967 Ford Mustang, da det var det, der var på lager hos Mercurey og Lincoln dealerne i USA. Alle disse stumper og dele gør at Pantera bliver en virkelig unik og sjov bil, hvor der er mulighed for at skifte og ændre nogle ting, hvis man ikke er helt tilfreds med det uden det ødelægger bilens design. Vi sætter os ned i bilen, og bliver med det samme kastet tilbage til 70érnes racerbaner.

 

De Italienske bilbyggere var nogle geniale mennesker, hvis vi skulle sige det. Da Pantera kom frem havde den to punkter den blev kendt for i bilbladene. Et stramt styretøj og dårlig køling. Den dårlige køling blev heldigvis lavet i 1972, på en nem og hurtig måde. Man udskiftede den gamle temperatur gauge, som kun gik til 230 fahrenheit og udskiftede det til et, der gik til 260 fahrenheit. Det løste med det samme problemet. Så til de af jer der har problemer med motoren.

Bare få fat i et nyt termometer. :-)

Det løste selvfølgelig ikke problemet med at motoren blev overophedet, det løste kun bil journalisternes syn på det, da det ikke længere lignede at bilen overophede. Vi elsker måden de gamle italienske ingeniøre tænkte på og endnu mere den dovenskab der lå bag.

 

 

Forrige
Forrige

Veterandele.dk

Næste
Næste

Spørgsmål omkring veteranbiler