fbpx

Den Italienske Hot Rod

Bil, personbil, amerikanerbil, Veteranbil, Detomaso, Pantera

Vi har gennem tiden oplevet en række forskellige biler. Alt fra en lille original Fiat 500 til en meget tunet Dodge Charger.  Men dette besøg har dog været et udover det sædvanlige.
Vi har i denne artikel fundet den perfekte sammenblanding af en superbil fra Italien kombineret med de motorkræfter vi kender fra amerikanerne. Denne kombination gjorde at bilen tilbage i 1971 kunne køre fra 0-100 km/t på blot 5,5 sekunder og køre en 402 meter tid på 14,9 sek.

Hvis du ikke allerede har regnet den ud, så omhandler denne artikel om en vaskeægte 1971 De Tomaso Pantera.

Vi møder Heine og hans søn lidt uden for Slagelse, hvor der hurtigt går bilsnak i den. Vi har fundet to biltosser, så vi må indrømme, at vi nok har mødt vores overmænd, hvad angår passionen omkring biler. Efter et hurtigt kig på Heines grund ses det, at minimum halvdelen af grunden består af garager, hvor den ene garage er indrettet som ren mandehule. Snakken falder hurtigt på det unikum I kan læse mere om her i artiklen, men derudover består snakken også af den lange liste af biler, som Heine har ejet gennem tiden. I, vores læsere, er så heldige at Heine er indehaver af 4 ret unikke biler, hvilket betyder at vi vil frembringe en række flere artikler med gamle skatte fra hans garage.

Bygget til at imponere.

Heine åbner garageporten og den første bil, som vi lægger mærke til, er den candy røde sportsvogn. Sportsvognen er parkeret med bagpartiet ud mod vejen, så man rigtig kan se de brede bagdæk, der måler intet mindre end 335 mm. De fire afgangsrør er vendt lidt op mod himlen, og udsigten til indsugningen, der sidder bag nakkestøtterne, gør at man ikke i tvivl om, at den her bil er bygget til at kunne performe.

Who is the driver?

Navn: Heine 

By: Slagelse

Bil: De Tomaso Pantera 1971 

Hvad kan den:

618 HK v/6000 omdr. 

784 Nm v/5100 omdr.

0-100 under 5,5 sek. 

Heine købte den flotte Pantera i april 2012 fra en De Tomaso forhandler i Orange, Californien. Den tidligere ejer købte bilen i 1972 på Hawaii og havde den frem til 2011, hvor han gik bort. Da Heine overtog Panteraen, fik han med det samme sendt den til et værksted i Nuevo i Californien, hvor bilen fik en ny lakering samt renoveret kabinen inden den kom til Danmark.

Alt det mekaniske har Heine selv stået for. Motoren, der ligger i bilen, er en Ford 351 cleveland, der efter en renovering og optimering er blevet til 408 cu.i., hvilket svare til 6,7 liter. Motoren yder 618HK og 784 Nm, hvilket virkelig kan mærkes når Heine trykker lidt på pedalen til højre. Til at overføre og holde styr på alle de kræfter er der en ZF Transaksel med ”Limited Slip” differentiale og 5 gears manuelle gearkasse på.

En Hot rod inden for superbiler.

I det vi står og kigger på Panteraen i de flotte efterårsfarver, kan vi virkelig se hvor gennemført restaureringen er lavet – der er ikke en finger at sætte på bilen. En af de ting der gør Pantera til en unik bil, er brugen af reservedele fra andre biler. Sæderne og ratstammen stammer fra en Ford Cabri, vippekontakterne i kabine kommer fra en Ford Cortina mark 1, baglygterne går igen hos Masarati og Alfa Romeo og sidespejlene er fra en 1967 Ford Mustang, da det var det, der var på lager hos Mercurey og Lincoln dealerne i USA.

Alle disse stumper og dele gør at Pantera bliver en virkelig unik og sjov bil, hvor der er mulighed for at skifte og ændre nogle ting, hvis man ikke er helt tilfreds med det uden det ødelægger bilens design. Det er blandt andet derfor, at når man sætter sig ned i bilen, føles det som om, at man med det samme bliver kastet tilbage til 70érnes racerbaner.

“En nem løsning på et velkendt problem.”

De Italienske bilbyggere var nogle geniale mennesker, hvis vi selv skulle sige det. Da Pantera kom frem havde den to punkter den blev kendt for i bilbladene: Et stramt styretøj og dårlig køling. Den dårlige køling blev heldigvis lavet i 1972 på en nem og hurtig måde. Man tog den tidligere temperaturmåler, der kun gik til 230 fahrenheit og udskiftede det til et der i stedet gik til 260 fahrenheit. Det løste med det samme problemet. Så til de af jer der har problemer med motoren – bare få fat i en ny temperaturmåler.

 

  • Mayra
    24/04/2019 - 3:42 am

    It works quite well for me

    0Vote Up0Vote Down

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *