Volkswagen type 2a fra 1968

“Don’t park it, just drive it!”
Det er et citat, der kan bruges om både Kasper og Henriks flotte folkevognsrugbrød. Den får virkelig lov at køre på de danske veje hen over sæsonen.

Kasper starter sin grønne type 2a fra 1968 og bakker den tilbage. Luften i garagen fyldes hurtigt med duften af uforbrændt benzin og den dybe rumlen fra den 2007 cui. type 1,4-cylindret boxermotor overdøver hurtigt anlægget.

For Kasper var det på en tur til et træf til Mantorp Park, han faldt for de charmerede folkevognsrugbrød. Efter den lange tur på bagsædet i Kaspers kammerats bus besluttede han sig for at skulle erhverve sin egen, så hele familien kunne komme med på tur.

Kasper fandt for 8 år siden denne Volkswagen type 2a fra 1968, som befandt sig 1500 kilometer oppe i Sverige. Da Kasper fandt den, stod den uden motor og gearkasse – samtidig skulle der laves en del rust og kabinen, som næsten ikke var til stede. Heldigvis havde Kasper stor motivation for at lave et projekt som det, så det overskyggede alt andet. Her 8 år efter kan vi ikke andet end at være plaskforelskede i den gamle bus. 

  ”Hvis jeg ikke kan bruge den som jeg vil, har jeg ingen interesse i at have den” – Kasper

Jo tættere vi kommer på Kaspers fløjlsgrønne type 2, jo flere detaljer springer i øjnene på os. Særligt det store logo på siden af bilen er en detalje, der skal fremhæves. Kasper har selv stået for at få logoet på siden af hans flotte folkevogn. Det stammer fra den bilforhandler, der solgte bussen, da den stadig var ny.

Vi åbner døren og hopper ind bag i Kaspers type 2. Den originale himmel af træ og det ternede stof sætter den helt rigtige stemning, og vi kan hurtigt forestille os, hvordan det må være at køre på ferie i et ældre folkevognsrugbrød som dette eksemplar. Kasper har sammen med sin hustru bygget kabinen, så den passer til deres behov og bilens stil. Det har fra start været meningen, at folkevognen ikke skulle stå som et suttet bolsje, den skulle tværtimod være rå, lav og kunne bruges af hele familien.

Vi forelsker os mere og mere i Kaspers type 2a. Type 2a fra 1968 er første årgang, hvor bilen har den brede forrude og skydedør bagtil. Det betyder, denne model har en masse charmefejl. Man kan bl.a. ikke åbne skydedøren, når man tanker, da døren ellers banker ind i tankdækslet.


Vi går længere ind i garagen, og vi lægger hurtigt mærke til den hvide camper, der holder ude i siden af værkstedet. Den ser ud til at stå klar til at indtage sommerens træf- og campingpladser. Bilen, der er tale om, er en:

Original Westfalia type2 fra 1970!

Den flotte westfalia tilhører Henrik. Henrik er den fjerde mand i garagen, som desværre ikke var tilstede, da vi lagde vejen forbi garagen. Henrik har haft dette pragteksemplar de sidste seks år. VW-camperen er originalt importeret fra USA og står med original patina.

Vi kan ikke lade være med at savle over den helt perfekte højde folkevognen har. Rugbrødet er monteret med droppede spindler, så den kan have den helt perfekte højde. Henrik kører med en 1776-motor med ca. 110 HK sammen med en type 1 gearkasse.

Både Kasper og Henrik har valgt at køre med type 1 gearkasse. En folkevognsbus er født med en gearkasse, der er lavet til at kunne trække en rigtig tung bil. Den originale gearkasse til en type 2 er derfor lavet med en lavere gearing i forhold til en type 1. De altså skiftet gearkassen for at få en højere gearing til deres busser. 

Den originale westfalia-kabine er fantastisk flot med karrygule indtræk, pop-up taget og de brune skabe. Sammen giver det en følelse af at træde ind i anden tidsalder. Her har Henrik virkelig formået at vedligeholde kabinen, så den står stort set, som da den blev produceret i 1970.

Solceller på taget  

Henrik har valgt at montere solceller på taget. Det gør, at han altid har fuld strøm på hans batterier, når de bl.a. holder på en campingplads i Kroatien. Det er en perfekt måde at indføre en ny teknologi i vores ældre biler, som for alvor giver endnu mere lyst til at køre og bruge de ældre biler endnu mere.

Vi vil takke for en super hyggelig aften i denne helt særlige VW-garage. Vi kan ikke andet end at glæde hos til at se bilerne ude på vejene til sommer!

Forrige
Forrige

Danmarks vildeste handicapbil

Næste
Næste

Den perfekte VW Notchback