Autobahn lokomtivet

Vi har denne gang med en bil at gøre, der er en del nyere, end hvad vi ellers har haft fornøjelsen af, at have med. Men det betyder aldeles ikke, at den har mindre personlighed. Tværtimod – bilen, der er tale om, er en Porsche 944 S2 fra 1989, og er den anden bil der er at finde i Heines garage.  

Porsche 944 - med et “lille” tvist.

I 1982 startede produktionen af Porsches videreudvikling af 924, nemlig 944-modellen.  

Heines 944 er ikke en helt almindelig 944. Men derimod en 944 S2 model - hvad betyder det så? Først og fremmest har S2 modellen fået eksteriør fra 944 turbo-modellen. Det vil sige front, hækskørter, spoiler mm. fra turbo-modelle, det giver for alvor denne 944 et frækt ydre. Det er dog ikke kun det ydre der har fået nogle lækre opgraderinger. undervogn og bremser har også fået en tur så den har fået 4 stemplede Brembo bremser både for og bag. Transaksel er blevet forstærket og S2éren har fået et spærredifferentiale, så de 211 hk kan blive overført til den lyse asfalt.  

2,5 liter var ikke nok i S2 modellen.  

944-modellen blev produceret med en 2,5 liters 4 –cylinderet motor med 163 HK. Dette var dog ikke nok for Porsche, der gerne ville lave en model, som kunne køre med deres turbo-model. Motoren kom nu til være på 3 liter og effekten blev hævet til 211 Hk og 280 nm. Denne transformation medførte at den nu kan ramme 100 km/t på blot 6,9 sek. og komme op på næsten 250 km/t, hvilket ikke er langt fra 944 turbo-modellen.  

Ny klassiker

944-modellen var nok ikke blevet spået til at blive en klassiker af de fleste entusiaster for 18 år siden, men ikke desto mindre, så er den kommet i høj kurs. Specielt 944 turbo og S2 er kommet i høj kurs, hvilket selvfølgelig er faldet i god jord hos Heine, men dette er ikke årsagen til at han købte denne fine 944 S2. Komfort, køreegenskaber, design og historikken er de egenskaber, der gør det til en fantastik oplevelse at være ejer af en Porsche. Særligt, når det kommer til køreegenskaberne kan vi skrive under på, at de er fantastiske. Når Heines søn Danni giver den 4-cylinderet motor lidt at leve af, kan man for alvor mærke trækkraften, der får ens r.. plantet solidt i de fine sportsæder.  

Heine har været den stolte ejer af bilen i over 2 år, og han er ikke bange for at bruge bilen i sommerhalvåret. Bilen bliver ikke brugt som hverdagsbil, men kommer ud på en masse ture, hvilket ikke kan ses på den skinnende 944. Bilen er i sin tid blevet hentet hjem fra München og har haft 3 ejere før Heine har fået fingerene. Den specielle Porsche har fra start været passet og plejet.  Den har aldrig været kørt i vinterhalvåret. Derudover har den fuld service historik og dokumenter på alt, hvad der er blevet foretaget. 

Vedligeholdt er en underdrivelse.

I de to år Heine har været ejer af bilen, har han ikke gjort meget andet end at vedligeholde den. Han har dog sat et nyt rat i den samt et par nye fælge på 8,5 * 18 foran og 9,5* 18 bag, hvilket virkelig klæder bilens former. 

Vi har sjældent set en så velholdt 944 før. Den står storset som, da den forlod fabrikken i 1989, både ude som inde i bilen, hvilket gør, at man med det samme bliver kastet tilbage til 80érne når man sætter sig ind i den. Vi kan ikke andet end at savle over denne youngtimer, der for alvor har givet os et indblik i, at der også findes andre modeller end den kendte Porsche 911.  

Forrige
Forrige

Den perfekte VW Notchback

Næste
Næste

Jyllandstur part 1