The supercharged Golden Hawk

Klokken er lidt i tre en lørdag eftermiddagen og solen hamrer der ud af. Vi befinder os i august måned og hedebølgen er over os. Vi har slået lejr nær Søby museum lidt uden for Herning, og sat os for at spise lidt frokost. Samtalen blandt os køre omkring, hvilket bilprojekt, der ville være det perfekte projekt for os. I samme øjeblik hører vi en lille rumlen ude i horisonten. Vi stopper med det samme samtalen for at gætte på, hvilken V8ér der kører rundt derude. De mest populære modeller kommer først på bordet i vores gættekonkurrence: Mustang, Corvette, Chevelle, Bel Air osv. Lyden kommer langsomt tættere og tættere på, og vores humør stiger eksplosivt, da vi hver især mener, at vores gæt er det rigtige.

Bilen kommer til syne rundt om hjørnet, og vi må alle se os slået ud. Ingen af os havde så meget som bare tænkt den tanke, at bilen, med den dybe rumlen, kunne være en 1958 Studebaker Golden Hawk. Men det var til held for os alle heldigvis tilfældet.

Vi har denne gang med en bil at gøre, som de færreste nok har set eller i hvert fald fået øjnene op for. Det er en Studebaker Golden Hawk, og hvad er det overhovedet for en bil? Vi måtte i hvert fald selv lige en tur på Google for at søge efter nogle billeder af den, da Ulrich første gang skrev til os. Studebaker Golden Hawk er en to-dørs luksus coupé, som blev produceret af Studebaker i South Bend Indiana mellem år 1956 og 1958. Ulrichs model er fra 1958 i en original to-farvet kombination “Tiara gold” og “Artic white”, som virkelig skiller sig ud fra alle de almindelige grå og sorte hverdagsbiler, som ellers kører rundt ude på vejene.

Det 16. internationale biludstilling i Forum

Ulrich, som til dagligt arbejder for et reklamebureau, er ejeren af denne sjældne og utrolig flotte Studebaker. Bilen kom til Danmark i 1958, som et trækplaster til den 16. Internationale biludstilling i Forum København, hvor den gyldne høg var placeret under afsnittet for “Muskelbiler” til biludstillingen. Vi ville selv være hoppet lige i reklamefælden tilbage i 1958, og havde skyndt os at købe billetter til udstillingen for at se bilen på nært hold. Efter udstillingen fik Svend Boel Jensen øjnene op for den specielle bil og købte den. Han havde den gang set et potentiale i bilen, som vi stadigvæk ikke helt kan se. For Svend var det her den helt perfekte rally bil.

En vaskeægte rally bil!

Når vi tænker på en rally bil, vil vi absolut ikke begynde at tænke på en stor amerikansk produceret bil, som det første. Men man kan jo blive klogere. I vinteren 1959 stillede Svend Boel Jensen og hans makker Max Westphaell op til rallyløb i Ulrichs Studebaker. Rallyløbet, som de stillede op i, er nok et af verdens mest kendte løb - nemlig Rally Monte Carlo. Vi har svært ved at tro på, at to danske mænd skulle have købt en helt ny Studebaker i 1958, og så allerede et halvt år efter bruge den til rallyløb. Ikke desto mindre er denne sindssyge fede historie sand! Som bevis, finder Ulrich et billede frem, hvor hans flotte muskelbil holder ved startlinjen inde i Stockholm.

Studebaker Golden Hawk v. Monte Carlo start 1959.jpg

Startskuddet til løbet lød fra Stockholm i Sverige og derfra kørte løbet igennem Danmark og videre ned til Tyskland. Her måtte turen desværre ende for vores to landsmænd, der påkørte en stor sten, som gjorde, at de ikke kunne køre videre. Man skal virkelig også være i besidelse af et par store løg, når man tør at køre rally i en stor tung amerikanerbil fra 1958. Især når der er tale om en amerikanerbil med tromlebremser hele vejen rundt, bladfjedre bag i, et rat på størrelse med mit runde spisebord, spærredifferentiale og 275 hestekræfter fra en hylende kompressormotor. Derudover skal man være opmærksom på, at der selvfølgelig var is og sneglatte veje på turen gennem Sverige, Danmark og Tyskland. Herefter har man en ide om, hvordan Svend og Max havde det under rallyløbet.

Ulrich har, som en hyldest til bilens historie, indsat det originale løbsskilt i bilen. Når man sætter sig ind i Studebakeren, får man derved en følelse af, at træde ind i bilens fortid og dens spændende historie. I kabinen har fabrikanten indsat to store sofasæder, som man med det samme synker ned i. Ulrich indsætter nøglen, som er placeret på venstre side af ratet, fuldstændig som i de ældre Porsche modeller. Instrumentbordet ligner noget fra et ældre amerikansk krigsfly med det polerede rå aluminum og de mange små sorte ure. Urene sætter i spring så snart Ulrich drejer på nøglen. Den søde musik fra V8 motoren bringer et stort smil frem på alle vores læber.

289 cu.in motor med kompressor

Den lange gril og udformingen på motorhjelmen af bilen er ikke bare for udsmykningens skyld. Begge dele er blevet tilføjet for at give plads til den store motor fra Studebaker på 4,7 liter med en McCulloch-kompressor, som kører med 5-7 p.s.i, og som sørger for at motoren får masser af luft. Denne motor leverede 275 hk i 1956 og gjorde den til frontløber for 1960érnes muskelbiler. Studebaker havde fra start produceret bilen med en 2-trins flight Omatic aut. gearkasse og Twin traction differentialespærre, så de mange hestekræfter kunne komme ned i asfalten. Når vi selv sidder og tænker på datidens hurtige muskelbiler, har vi ikke før haft Golden Hawk i tankerne, men det kommer vi helt sikkert til at have næste gang! I juli 1956 lavede det amerikanske magasin Speed Age en stortest af 50érnes muskebiler. De fire biler, der blev omtalt i testen, var Ford Thunderbird, Chevrolet Corvette, Chrysler 300B og Studebaker Golden Hawk. Speed Age testede dengang bilerne i både 0-60 mph og 402 meter dragrace. Her udkonkurrerede den store Studebaker de andre tre med længder.



30 år i familien

For mere end 30 år siden fandt Ulrich og hans far den sjældne amerikanerbil hos en brugtvognsforhandler i Jylland. Dengang så bilen meget træt ud og trængte til lidt mere end bare en polering. Ulrich og hans far købte bilen med hjem, og fik den kørt ind i garagen. Der skulle herefter gå omkring otte år, før den igen så dagens lys og kom ud på vejene. På de otte år var det ikke småting, der blev lavet på bilen. Den har igennem tiden fået lavet rust og karosseriarbejde, renoveret motor, fået ny lakering samt en overhaling i interiøret. Hele bilen har dermed fået en overhaling, hvilket tydeligt kan ses, når vi bevæger os rundt om bilen.



Produktionsnummer 819 ud af 878 producerede eksemplarer

Vi har et par gange i artiklen nævnt, at Ulrichs Studebaker er en sjælden model, hvilket produktionsnummeret da også angiver. For Ulrich har det dog ikke haft betydning, om den er sjælden. For Ulrich har det altid handlet om mekanikken i bilen. Ulrich er da også uddannet mekanikker, og det var denne uddannelse, som var med til at kickstarte hans interesse for mekanik. Ud over denne fine Studebaker har Ulrich også en fransk perle holdende hjemme i garagen. Nemlig en 1981 Citroën 2CV. Derudover findes der også lidt forskellige veteranknallerter og en ældre Harley Davidson i garagen.

“Jeg har altid haft interessen for ældre biler boblende i blodet.” - Ulrich

Ulrich er vokset op med med en far, som var yderst interesseret i biler. Så meget at han var motorjournalist og præsident for motorjournalisternes klub i Europa. Det betød da også, at der næsten altid holdt en ny bil hjemme hos familien, som Ulrich blev kørt rundt i. Faderens store passion for biler, og det faktum, at bilerne har været en del af ham siden han var helt lille har hjulpet til, at Ulrich fik samme store interesse for biler, som sin far.


Vi gik længe rundt om bilen og fandt flere og flere detaljer, som man ved første øjekast ikke får øje på. Vi stod alle med utrolige mange spørgsmål omkring de forskellige dele på bilen, omkring produktionen samt måden hvorpå Ulrich og hans far har renoveret bilen. Heldigvis er Ulrich en mand, som ved en hel del om hans egen Studebaker og mærkets historie generelt. Det har bl.a. ført til at han i dag er repræsentant for den skandinaviske Studebacker klub. Han har desuden en drøm om, at samle alle de danske Studebakere til et fælles cruise. Det er ikke lykkedes endnu, men vi krydser fingre for, at det kan lade sig gøre, at samle alle de danske Studebakere en dag!

Vi vil gerne takke Ulrich for en hel forrygende dag i det jyske med herligt selskab og nogle skønne historier!




Forrige
Forrige

Skudhuller og høj hat.

Næste
Næste

Danmarks vildeste handicapbil