Jyllandstur part 1
Vi har skruet helt op for det lille anlæg i Thomas´ Volkswagen T3er fra 1979, så Kim Larsens vokaler kan sætte den helt rigtige stemning til weekendens tur. Vi cruiser langsomt igennem Viborg og kommer til et nybyggerkvarter lidt uden for Viborg. Vi drejer til højre ned af vejen, og vi bliver blændet af solen, som genspejler sig i de nyvaskede gamle folkevogne, der holder foran os.
Hedebølgen er kommet til Danmark, og veteranbilerne er kommet frem igen efter en juli måned med kedeligt vejr.
Vi er taget til en lille bydel uden for Viborg. Her er der en gruppe gutter, som har været klogere end mange af os andre. De er nemlig, ved hjælp af lidt sweet talk til deres koner, kommet til at bo på samme vej og de har derfor let adgang til sammen at kunne skrue på de biler, som ligger deres hjerter kært.
I skal møde Morten, Morten og Kim, der alle har den samme kærlighed til en bestemt type bil. Ud over at de alle tre bor på den samme vej i Løgstrup, kun et stenkast fra hinanden, skruer de nemlig alle tre på nogle utrolig flotte Folkevogne. På vejen har de tre gutter startet deres egen lille folkevognsklub “Løgstrup Aircooled”.
Importeret fra Sverige
Morten, som er ejer af den patinerede 1. ejers bobbel, går glædeligt en tur med os rundt om den lille folkekære bil og fortæller stolt om dens historie. Morten er til daglig autolakør, men han nænner ikke at omlakere bilen, som stadig har den originale lak fra 1961. Morten mener selv, at det vil være forkert at fjerne den originale lakering, som har en perfekt patina, med dejligt mange brugsspor.
Morten fandt den fine originale bobbel i Sverige for ca. 2 år siden. Her må vi sige, at han har skudt papegøjen og fundet en 1. ejers bil, som aldrig er blevet svejst i og virkelig er blevet passet og plejet efter alle de forskrifter, som findes. Morten du er en heldig mand!
På camping i en bobbel
Morten er ikke typen, som bare lader bilen holde i garagen. Nej, bilen skal ud på vejene og bruges - og det får Morten så sandelig også gjort. Han har bl.a. kastet et telt og oppakning ind i bilen sammen med hans 3 drenge og kørt på camping i den lille luftkølede hen over sommeren. Morten har med vilje ikke restaureret hele bilen fra top til tå. Han har i stedet kælet for detaljerne og bl.a. renoveret de originale sæder og motoren. Motoren i den lille VW er en 1200 pumpemotor, som bare kører der ud af. Morten har aldrig oplevet nogle problemer med motoren, når han har været ud og køre. De 36 livlige hestekræfter lyder skønt, når Morten drejer på rettet i hans VW og trækker uden om os på de jyske landeveje!
Attitude og karakter
En ting, som går igen på alle de tre folkevogne, er måden hvorpå bilerne har fået lidt ekstra attitude. En smallet justerbar forbro og et hak eller to ned i bag, så har du hurtigt en gammel luftkølet bil, som ser særdeles mere ond ud og får lidt mere attitude.
VW t1 split bus
Kim, som ejer den tofarvede Volkswagen T1 split window fra 1965, er en mand med sine hænder skruet rigtig på. Da Kim for 4 år siden fik lov til at købe denne T1 af hans kammerat, var den helt splittet ad og manglede bl.a. pladedele forskellige steder og hele kabinen. Vi på kontoret havde nok set os om efter et andet projekt, som måske bare havde lidt flere dele monteret på sig, men sådan er Kim ikke. Kim havde allerede ideen om, hvordan den gamle bus skulle se ud, så den tomme karros stod bare og indbød Kim til at bygge hans drømmebil.
Los Angeles og surfer stil
Vi kan ikke tænke på en strand, surfboards og surfere uden også at tænke på en hibbie bus fra VW. Kim har fået lavet sig den yperste surferbus i ren “California style”. Han har bl.a. tilføjet et ældre tagbagagebære, hvor der selvfølgelig er plads til hans patinerede surfboard, samt indsat safarivinduer i bilen. Til de af jer, som måske ikke lige ved hvad safarivinduer er, så er det bl.a. de vinduer I kan se Kim og Morten har monteret i deres busser, så de kan åbne forruden.
Kim drejer på nøglen og den renoverede 1500 boxermotor springer i gang. Vi vil betegne os selv, som nogle passionerede bilnørder, og der er særligt to motortyper, vi altid kan genkende på lyden. Den ene er den velkendte V8 motor og den anden er en luftkølet boxermotor. Kim har kælet for alle os, som går og lytter på biler. Og her taler vi om alle os, der går og lytter for derefter at gætte på, hvilken bil, der kommer kørende. Kim har monteret en lidt større udstødningen, som giver den lille luftkølede en lidt dybere brummen, som er lige efter vores smag!
Før Kims flotte bus kom til Danmark, kørte den rundt i det solrige Los Angeles i USA, og blev derfra importeret til Danmark. Herfra forelskede Kim sig så i det gamle folkevognsrugbrød. Kim har fra start vidst, at han ville bygge den op, som en original bil med lidt kant og attitude.
Originale farver i interiøret og brede stålfælge bag på
Så snart vi kigger på Kims T1ér, er vi klar til at tage vores blomstrede skjorter på og åbne en kold øl op. Farvekombinationen sender os direkte til strand, sommer og sol - og vi er vilde med det!
Kim har selv været inde over alt på bilen og bygget den op fra bunden. Alt fra sæder, til styretøj, til pladearbejde har Kim selv været inde over og sikke et resultat, som er kommet ud af det. Kim har haft folkevognen i fire år og har brugt to af årene på at renovere den. Kim har op til flere gange haft muligheden for at opgradere bussen, men har alligevel valgt at beholde mange af de originale dele på den. Her tænker vi bl.a. på de originale bremsetromler, som Kim har valgt at beholde i stedet for at skifte dem ud til skiver.
Vi kigger lidt til venstre og ved første øjekast kommer vi lidt til at tro at, de jyske gutter har taget endnu en bus med. Dette er dog ikke tilfældet! Morten har en særdeles flot og velholdt Volkswagen T1 crew cab fra 1964, som startede sine dage i de norske fjælde.
Det er sjældent vi har oplevet en så flot og restaureret Crew cap. Morten købte for to år siden den røde T1 af Emil. Emil er hovedmanden bag denne renovering. Han er bosat i Sverige og hentede selv bilen i Norge tilbage i 2011 og brugte derefter tre år på at renovere bilen. De fleste af de gamle Crew cap, vi er stødt på igennem tiden, har fået en kyndig behandling med et svejseapparat, hvilket også giver god mening. Dette skyldes, at alle Crew caps stort set blev brugt som håndværkerbiler og dermed ikke blev passet lige så godt på, som så mange af de andre modeller. Der er derfor ofte også behov for store pladedele og masser af kærlighed med en svejsemaskine. Det er overraskende nok ikke tilfældet her. Mortens Crew cap er da blevet lappet nogle steder, men det er virkelig en af de få Crew Caps, som der er blevet passet på.
Importeret uden motor.
Da Morten hentede bilen i Sverige for to år siden, var det uden motor. Det tog dog ikke lang tid for Morten at finde sig en ny motor. En dejlig 1500 luftkølet motor, magen til den, som du kunne bestille nede hos din lokale folkevognsforhandler i 1964. Ud over bilen er kommet lidt tættere på jorden, har fået lidt bredere fælge samt et par safarivinduer, står bilen mere eller mindre originalt. Den postkasserøde farve sammen med de hvide kofangere skaber automatisk et smil på ens læber.
Vi forstår godt at Crew cap har stået på Mortens ønskeliste over biler, han gerne vil eje. Morten har altid været glad for at eje biler, som der ikke er blevet produceret særlig mange af. Det er bl.a. også derfor han har kastet sig over et nyt projekt, som vi håber på at kunne vise jer, når han en gang bliver færdig med det.
Vi takker Løgstrup Aircooled for en helt fantastik formiddag i det jyske. Igen bliver vi overvældet af, hvor meget man kan hygge sig med en kande kaffe, gode mennesker og selvfølgelig noget vintage steel.