Vi har sjældent set en bil med mere chrom!

Vi kører ned gennem en stille villavej en lørdag formiddag, solen står allerede højt på himlen og der er lagt op til en masse bilsnak og hygge. Vi bliver næsten blændet da vi ankommer. Michael har kørt hans flotte Buick Century series 63 4D Riviera Sedan fra 1958 ud af garagen. Vi har sjældent set en bil med mere chrom end denne 58 Buick Century.


I slut 50érne kunne bilerne i USA ikke blive vilde nok. Chrom, komfort, og plads var i højsædet hos mange af de amerikanske fabrikanter. Den amerikanske befolkning blev hurtig vant til automatgearkasser, power brakes, power steering, power adjusted front sæder, power window lifts og aircondition. Over 80% af bilerne i 1958 havde automatgearkasser, som ellers havde været anset førhen som en luksus.

Den første bil blev købt i 1982

Michael købte Buicken da han var 18 år gammel, og det er dermed Michaels første bil. Michael har altid været til slut 50ér amerikanerbiler, og han var da heller ikke længe om at tage valget om at købe Centuryen tilbage i 1982, hvor han måtte punge ud med 18.000 kr. for denne krabat af en bil.

Michael starter den 346 cui. motor op og en dyb stille rumlen kommer fra bagenden af bilen. Den lægger sig hurtigt ned i omdrejninger og spinder som en symaskine. Da Michael købte bilen lå der en defekt 304 cui. motor i.
304 cui. motoren er blevet skiftet ud med den rigtige 346 Nailhead motor tilbage i 2007. Buick sagde den gang, at deres motor skulle yde 300 HK og kunne accelere fra 0-60 mph. på 10,5 sekunder, hvilket er rigtig flot for sådan en stor og tung bil.

Til at fordele alle de heste brugte Buick deres Dynaflow automatgearkasse.
Dynaflow automatgearkassen blev brugt for sidste gang i 1958. I 1959 skiftede Buick til en ”Triple Tubine automatic” som desværre var for dyr at producere, så den blev igen skiftet i 1960 til en ”Twin Turbine gearkasse.


Inden Michael lagde den nye 346 Nailhead i, renoverede han den fra A-Z, så den kunne fremstå så original som overhovedet muligt. Det har været vigtigt for Michael, at bilen kunne fremstå så tidstypisk som det nu kunne lade sig gøre. Der er derfor næsten kun monteret originale dele på bilen.

Dansk fra ny

Den 26. december 1957 landede der 13 stk. Buick Century på en kaj i Danmark. 5 af dem blev i Danmark, 2 af dem blev transporteret videre til Rusland og resten blev sendt til Norge.
Michaels Buick blev første gang indregistreret d. 26. september 1958. 10 år senere blev den omregistreret, og efterfølgende adskilt i Nyborg på Fyn. Den blev derefter samlet og opkøbt af Jan Kock Dollargrin og blev så opkøbt af Michael.

Michaels Buick Cetury i 1982 da han købte den.

Michaels Buick Cetury i 1982 da han købte den.

Jo længere tid vi går rundt om denne flotte amerikanerbil, jo flere detaljer dukker der op.
Michael har virkelig renoveret alt på amerikanerbilen og vendt hver en bolt og møtrik på denne Buick.


Da Michael købte amerikanerbilen tilbage i 1982, startede han med at lave alt rust og pladearbejde på den. I 1994 får bilen en omlakering og Michael har, efter vores mening, fundet en helt perfekt kombination af originale farver. Buicken er blevet malet i en original Glacier white og taget i silver mist.

En kabine der skriger af chrome!

Og vi elsker det! Man kan næsten aldrig få for meget chrome når der er tale om 50ér amerikanerbiler. Indvendigt har Michel proppet bilen med originalt ekstraudstyr så som kompas, håndholdt søgelygte, servietholder, Traffic light wiewer og en transportabel radio.  



Vi hopper ind på sofasæderne og bliver hurtigt ført tilbage i tiden. Den gode plads og det flotte interiørdesign gør, at vi ikke kan andet end at smile. Vi forstår godt at Michael har valgt at beholde denne flotte Buick.
Det er bare noget særligt at beholde sin første bil. Vi er absolut sikre på, at alle jer læsere kan huske præcis hvilken bil i havde som første bil, og hvad den havde af skavanker eller skulle vi kalde det for charme fejl.

Michael er en rigtig nørd på den gode måde! Der er derfor ikke én ting som han ikke ved om sin Buick, og vi er ikke i tvivl om, hvilken bil han kører da vi bliver inviteret ind i hans garage. Alle væggene er fyldt med ældre billeder, kapsler, flag mm. som for alvor sætter den rigtige drengerøvs stemning.

Hvis I tænker at i har hørt om Michael før, så er det ikke helt forkert. Vi har nemlig også lavet en artikel på hans flotte VW Type 3 Notchback som du kan læse mere om HER

Forrige
Forrige

Volvos svenske perle

Næste
Næste

Buick´s muskel bil