Angora Restoration part 1

Vi er denne gang på besøg hos Angora restoration. Til jer, der måske ikke kender Angora restoration, så er det Søren, der står bag det. Søren er en KÆMPE Volkswagen-nørd, der kan bygge alle de projekter, som vi andre kun drømmer om og aldrig kommer i gang med. Vi har aldrig før mødt en person, der er så nede på jorden og ikke selv er klar over, hvor vilde evner han har!

DSC01078.jpg

Volkswagen early bay Westfalia 1969

Et af vores ynglings spørgsmål at stiller er ”Hvordan startede din fascination for lige præcis dette mærke eller model?”. Grunden til at vi elsker at spørge om lige præcis det her spørgsmål er, at vi aldrig får det samme svar. Alle har hver deres historie og grund til at elske de gamle klassiske biler. For Søren var det hans første bil, der kickstartede der hele. Sørens første bil var en Late Bay camper. Hans første Late Bay var utrolig rusten, som så mange af dem nu typisk er. Søren skulle derfor finde ud af, hvordan man kunne fikse alt det rustne. Det enkle svar var at uddanne sig til karrosserismed. Søren gik derfor i gang med at blive karrosserismed og begyndte samtidig at skære den gamle bus op, lave rust på den, og så var Søren ligesom i gang med at bygge folkevogne.  

Volkswagen Early Bay Westfalia fra 1969

Den første af de 3 biler Søren har kørt ud på gårdspladsen til os, er den lettere patinerede og meget sænkede, 1969 Early Bay Westfalia. Den lave Westfalia blev importeret til Danmark tilbage i 2016 fra Colorado i USA. Søren havde i mange år ønsket sig at generhverve sig en gammel campervan, så da han fik chancen for at bytte et af hans projekter til denne gule hippie-camper, fik Søren hurtigt trillet sit projekt op på en trailer og hentet bussen hjem til gården. Som karosserismed gik der ikke lang tid, før Søren fandt slibemaskinen frem og begyndte at slibe maling og spartel af folkevognen. Tilbage i 1969 var Westfaliaen originalt hvid, hvilket stadig ses spor af indvendigt og nogle steder udvendigt. Den tidligere ejer har dog malet bilen gul og Søren har så efterfølgende rettet alle buler og skrammer op og derefter givet det lidt primer. Resultatet er enestående og Sørens hårde arbejde har båret frugt. Bussen står med unik patina og personlighed.  

Hjemmelavet undervogn

En “hjemmelavet undervogn” kommer hurtigt til at lyde som noget værre skidt, i hvert fald hvis man så det i en salgsannonce. Søren er dog en af de få, der kan få det til virke. Som I nok allerede har lagt mærke til, så kan Søren ret godt lide at have sine biler tæt på jorden. Søren vidste derfor med det samme, at bussen skulle sænkes, men vidste også godt, at sådan et sænkningskit hurtigt koster 20-25.000 kr. Derfor besluttede Søren at bygge sit eget kit til bussen for at spare på de “jyske dollars”. Søren startede derfor med at afmontere den gamle forbro og fik fræset nye tårne til den og skilte den derefter fuldstændig ad. Rørene kom op i en drejebænk og blev gjort lækre, fik derefter smallet forbroen og byggede så sænkningsbeslag på den.

Til de af jer, som måske ikke helt er klar over, hvad en forbro er, eller kan forestille sig, hvordan den er bygget op, så har de to torsions-fjedre - der er inde i to rør - i de rør sidder der 4 bærearme, som er spændt fast på to spindlere, der holder begge forhjul.

Men for Søren er det slet ikke nok ”kun” at justere højden på bussen med forbroen. Der skal selvfølgelig også droppede spindlere på, så den kan komme helt ned på maven. Søren købte derfor et par droppede spindlere til en Late Bay og fik dem tilpasset via en hjemmelavet adapter og så var højdeproblemet løst. Bagpå har Søren også været på spil og har bygget hjemmelavede justerbare spring plates, som gør det utrolig nemt for Søren at hæve den igen, hvis han ønsker det. Vi kan ikke andet end at blive imponerede over alle de geniale hjemmelavede løsninger, som Søren har lavet på sine biler. Det er et sandt kunstværk at se ham bygge sine biler op. Til lige at pifte bussen helt op fik Søren monteret et par 17” BRM-fælge, som efter vores mening passer super godt på bussen.   

1600cc motor og gearkasse fra type 1

For at give bussen en højere gearing, har Søren monteret en gearkasse fra en type 1. For at få tilpasset gearkassen fra en type 1, skal der ændres nogle beslag og påsættes nogle andre aksler, som Søren selvfølgelig også selv har fået lavet. Den højere gearing giver en mere rolig motorkørsel på blandt andet motorvejen. Helt præcist har det betydet, at Sørens bus nu går 700 omdrejninger mindre ved 100 km/t på motorvejen. Der ligger i denne camper en 1600cc motor, som er blevet renoveret, så den bare kører derud af. Der findes næsten ikke noget mere befriende, end at høre på den lille boksemotor, der bare tøffer derud af sammen med lidt lækker musik fra f.eks. Shu-Bi-Dua. Det er i hvert fald en kæmpe anbefaling herfra!

Bygget til en campingtur med familien

Hvis du er en af dem, som bare har en lille drøm om at eje en ældre VW camper, så kan du godt begynde at hente køkkenrullen til at tøre alt dit mundsavl væk, til når du ser resten af vores galleri..

Sørens Westfalia er indvendigt så utrolig fed! Søren har haft fokus på at holde Westfaliaen original indvendigt med et lille moderne touch. Bussen har fået nyt trægulv samt et nyt lyst træloft, der sætter den helt rigtige stemning for en god weekendtur. Søren har samtidig installeret et nyt køkken, så bussen er fuldt funktionsdygtig med et køleskab med 220volt/12volt og gasblus.    

Søren har helt utrolig mange fede projekter og biler holdende. Vi kommer derfor med meget mere fra Angora Restoration. Stay tuned for flere historier i det jyske!!

Forrige
Forrige

Spørgsmål omkring veteranbiler

Næste
Næste

Japansk sportsvogn og tysk hatchback